Hoće li digitalizacija naplata cestarina biti “novo” masovno prikupljanje podataka?
Budući sustav naplate autocesta funkcionirati će tako što će kamere snimati registarske oznake, a kontrolni mehanizmi koncesionara autoceste pripazit će na to tko je vinjetu platio, a tko nije. Represija i kazne za prekršitelje još su nepoznate.
Osim te primarne evidencije, koncesionar će imati podatak datuma, sata, minute i sekunde ulaska, prolaska i izlaska vozila sa suvremenog cestovnog objekta autoceste, tunela ili mosta.
Kupnja takozvane e-vinjete bila bi moguća putem aplikacije, putem interneta ili direktno na benzinskim postajama.
“E-vinjeta” će vrijediti godinu dana od datuma kupnje. To je još prijedlog. Očekivane kategorije e-vinjeta bi bile: Godišnje, polugodišnje i tjedne za tri različite kategorije vozila nosivosti do 3,5 tone. Novost bi bila, da ukoliko vozilo povučete iz prometa, imate mogućnost vratiti dio novca.
Kamioni i autobusi s najvećom dopuštenom masom većom od 3,5 tone, će imati vlastiti elektronički sustav naplate cestarine. To će pravne osobe urediti kroz digitalnu dostupnost prema koncesionaru ili grupi koncesionara da se izbjegne kao sada da u vozilu morate imati dva ili tri Enc uređaja. Sadašnje “plastične kutijice” će otići u povijest a države koje su imale naljepnice, više neće stvarati gužvu raznih boja na vjetrobranskim staklima.


Suvremeni sustav e-vinjeta biti će lakši za korisnika, a istodobno će osigurati naplatu osobnih vozila na učinkovit i pravedan način. To je plan. Ali?
Hoće li e-vinjeta biti vezana za vremensko razdoblje ili će se vezati na plaćanje po kilometraži?
Može li doći do zlouporabe registarskih oznaka i njihove razmjene između automobila?
Europske rasprave u stručnim i političkim krugovima idu u pravcu mogućnosti prelaska na plaćanje po prijeđenom kilometru.
Što je sa privatnošću?
e-sustav naplate cestarina (a kod nas vjerojatno sutra i brodarina, trajekta itd) omogućiti će novo masovno prikupljanje podataka o stanovnicima, vlasnicima vozila, njihovom kretanju.
Orwell je već tu uz nas. U našem smart telefonu, “On” već spava. (Ili je budan). Nema straha da će nam s Covid cijepivom ubaciti čip. Jer mi ga sami kupujemo ili “dobivamo” svake dvije godine. Nedavno je promoviran novi čip, mislim da se zove broj 12.
Lokalna meterologija nije više samo prikupljanje atmosferskih podataka. Sada su i video kamere dio standardnih instalacija.
Internet provider nije više samo pružatelj usluga digitalne dostupnosti. Sada je dio njegovog “seta” i video kamera.
Za manje od dvije godine neće postojati ozbiljnija pravna osoba iz područja djelatnosti prometa i usluga u prometu koja uz sadašnje gps lokatore svojih vozila, neće imati video stream prikaz pogleda vozača prema van na cestu za vrijeme vožnje u realnom vremenu i putnika unutar autobusa ili kamiona.
Tko i kada smije snimati javnu površinu? Tko, kada i zašto smije snimke pregledavati? Tko uopće ima pravo nekoga snimati dok putuje u autobusu, avionu? Dok spava.
Građani moraju postavljati pitanja, i moraju dobiti odgovore. Za sada se potiho razvlače kablovi po selima i gradovima, postavljaju pojačivači wi-fi i sličnih nevidljivih mreža. Još se i reklamiraju da su besplatni. Da, besplatni.
Postoji li uopće u životu nešto besplatno???
I sada slijedi pitanje svih digitalnih pitanja: Tko je vlasnik instalacija? I ne žurite sa tim odgovorom, prije nego promislite…
R.M.