Prva automobilistička utrka u Hrvatskoj održala se na relaciji Zagreb -Varazdin -Zagreb 1912. godine . Pobjedio je gradonačelnik Zagreba, Vjekoslav Heinzel s postignutom brzinom od 54km/h! Vozila su jedino morala odgovarati propisima „Uredbe o prometu motornim vozilima na javnim cestama” što ju je izdao ban Kraljevine Hrvatske, Slavonije i Dalmacije. Prijavilo se devet vozača, a vozila su bila uglavnom marke Opel, te jedan „mercedes”. Budući da su se natjecali razni tipovi vozila, bila je ustanovljena posebna formula kojom se izračunavao stvarni rezultat. Prije utrke automobili su bili izvagani na gradskoj vagi, gdje su i dobili startne brojeve. Na temelju rezultata koji se dobio formulom: “težina automobila puta broj osoba puta 100 podijeljeno s brojem KS puta postignuto vrijeme u minutama“, pobjednikom je proglašen Heinzel s najmanje kaznenih bodova i vremenom od 3 sata i 12 minuta te prosječnom brzinom od nevjerojatnih 54,10 km/h.
Da se tradicija ove utrke održala, Zagreb bi imao jednu od najstarijih autoutrka u Europi. Prije nje održani su samo Grand Prix Francuske (1906.) i utrka Gordon Benett 1899. godine.
A u Buzetu se tradicija poštuje i zato Zagreb nije hrvatska automobilistička
prijestolnica, već Buzet!
On je sigurno danas grad tartufa. I pive, veliki buzećani će dodati: “malvažije i terana” ali je 100% sigurno, grad oktana!
Regionalno i Europski poznat po spektakularnom oktanskom događanju uvijek krajem ljeta, točnije sredinom rujna. Još malo pa uskoro, dolazi četrdeseta godina kako se odvija brdska auto utrka začeta 5. rujna 1982.godine.
Ovogodišnji 39. “Ina Buzetski dani“ 2020. odvijaju se kroz dvodnevni program subote 19. i nedjelje 20. rujna, bodujući se za Prvenstvo Republike Hrvatske te posebna natjecanja za moderna i povijesna vozila, zatim FIA CEZ Historic i Prvenstvo Srednjoeuropske zone za povijesna vozila. Vozači su okupirali Buzet, posebno dvije lokacije – Mašimova škuja u samom centru grada i parking Vodovoda.
Buzet ima najstariju nacionalnu brdsku auto utrku, koja se neprekidno kroz svoju povijest uprkos raznim izazovima i nedaćama nastavlja događati i odvijati čak ove Covid 2020. godine. Nažalost bez publike, uz sve epidemiološke mjere.
Pista od Mosta do Peničići je dovoljno vruća i vrhunski pripremljena. Po njoj ove godine juri skoro 150 pripremljenih jurilica. Sve generacije bolida će pokušati u svojoj klasi “uloviti” neki od buzetskih pehara. Od “fićeka” i “millečento”, do Porschea i Formula milijunske vrijednosti.
Buzetska publika je najveći ovogodišnji gubitnik. Popularna lokacija “Komušćica” će biti prazna. Sa nadom i željom nikad više. Jer takve publike nitko nema…
R.M.