Napišite i pritisnite tipku Enter


Istarski ipsilon

Glavni cestovno-prometni pravac u Istri zove se Istarski Ipsilon. 

Kratka povijest toga vaznog cestovnog istarskog objekta je da su prve koncepcije utvrđene Regionalnim planom Zajednice općina Rijeka pocetkom 70 ih godina proslog stoljeca, kojim je težišna točka prometnoga povezivanja istočnog i zapadnog prostora Istre spojena na lokaciji Kanfanar i kako se juznije Istra suzava jer je poluotok, nastao je “ipsilon”. Tako se Istra povezuje na riječki, zagrebacki odnosno dalmatinski pravac i koparsko-tršćanski prometni čvor u europsku mrežu autocesta. Auto cesta za Ljubljanu i auto cesta za Veneziu, Milano odnosno Udine prema Alpama.

Prva etapa obilježena je izgradnjom tunela kroz Učku i dionice Matulji–Lupoglav, a završena puštanjem u promet te dionice i tunela Učka 1981. u ukupnoj dužini od 24km To je doba fondovskoga financiranja i samoupravnog interesnog organiziranja pa su mnogi radnici Istre i Kvarnera od place odvajali jedan dio za tu investiciju.

Druga etapa nastavak je izgradnje dionica Lupoglav–Cerovlje-Pazin te Kanfanar–Medaki s vijaduktom Limska draga. U tom je razdoblju do 1990. u promet pušteno 36km ceste. Nositelj je realizacije Republička samoupravna interesna zajednica za ceste Hrvatske, uz sudjelovanje Udružene samoupravne interesne zajednice za ceste Istre. 

Treću etapu karakteriziraju demokratske promjene politickog i gospodarskog sustava, s naglaskom na privatizaciji i modernoj građevinskoj ekonomiji. Temeljem ustavno-pravnih normi, Vlada RH dodjeljuje 1995. prvu koncesiju za izgradnju, financiranje i gospodarenje autocestom, dionicama Dragonja–Pula i Kanfanar–Pazin–Matulji, odn. za Istarski ipsilon. Koncesiju dobiva Bina Istra dd. Ugovor o koncesiji određuje da se autocesta gradi u dvije faze, tj. da se u prvoj fazi gradi poluprofil, a u drugoj fazi puni profil autoceste. Kriterij za drugu fazu prometna je potražnja na bazi dnevnoga prometa od deset tisuca vozila ili od sesnaest tisuca vozila u turistickoj sezoni. Rok trajanja koncesije je 28 godina. U toj fazi izgrađeno je do 2000. god. 36,5km poluautoceste Pazin–Kanfanar–Vodnjan s objektima za puni profil autoceste. 

Četvrta etapa zaokruzuje prvu fazu izgradnje u ukupnoj dužini od 145km Istarskoga ipsilona, izgradnjom dionica Pula–Vodnjan do svibnja 2006. te Medaki–čvor Umag do svibnja 2005., sa zahtjevnim objektom mostom preko rijeke Mirne u dužini od 1,4km. Radovi te etape približne dužine oko 56km započeli su u svibnju 2003. 

Peta etapa je razdoblje izgradnje druge polovice autoceste do tunela Ucka,  uključujući u budućnosti i drugu cijev tunela Učka, a zavisno od prometne potražnje, prije svega broja vozila.To ce biti dovrseno do 2023. godine.

Zanimljivo je da novije auto ceste u Hrvatskoj nose nazive “Dalmatina”, “Slavonica” pa i u Istri postoji ideja da se kada bude gotova nazove “Istriana”, a ne kao sada po predzadnjem slovu neke strane abecede.

Istra ima i svoje tradicionalne danas alternativne turisticke pravce koji povezuju Trst i Koper, zapadnom obalom Istre kroz Umag, Novigrad, Porec, Vrsar, Lim, Rovinj preko Bala i Vodnjana do Pule. Srednjim pravcem se od Buja preko Ponte Portona i Vizinade, Baderne spaja prema Limu ako se ne skrene u Baderni lijevo prema Pazinu pa preko Zminja do Vodnjana i Pule.

Od Buzeta, se preko rijeke Mirne moze prema Dragucu i Cerovlju pa dalje Pazinu ili dolinom Mirne u Motovun pa preko Karojbe do Pazina lijevo ili do Visnjana desno.

Svakako su u Istri popularne “vinske ceste” koje su od Hrvatini iznad Skofija na sjeverozapadu, Buzeta i Vozilici na sjeveru i istoku jako dobro umrezene sve do krajnjeg juga Istre. Vinskim cestama je obuhvaceno preko 75 posto Istarskog poluotoka.

Ceste maslinovog ulja su kao i vinske oznacene prometnim putokazima.

Bike staze zasluzuju poseban prilog u nasoj rubrici. To je vrlo razgranata grana istarskog turizma.

Razvojem ruralnog ugostiteljstva u Istri, danas se do onog najmanjeg naselja dolazi oznacenim putokazima Agroturizma kojima je model rada obiteljsko udruzivanje i izrada hrane i pica kod kuce.

Istra ima jednu veliku zracnu luku u Puli, manju sportsku u Vrsaru i Portorozu, letjeliste u Medulinu i u pripremi je jos jedno izmedju Pazina i Buzeta u Cerovlju.

Pruga koju je izradila Austro Ugarska Monarhija i koja od Divace do Pule prolazi sredisnjom Istrom uskoro ide u rekonstrukciju. Ta pruga je povijesno odigrala vaznu gospodarsko socijalnu ulogu povezanosti, edukacije, skolovanja mnogih Istrana. Okupljala je kulturna drustva, limene glazbe i cijele generacije su naucile glazbene note.

U Istru se danas dolazi iz Zagreba za 2 sata, iz Ljubljane za 1 sat, iz Venezije za 2 sata a iz Beca i Minhena za 5 sati. Istra je prometno za vozace automobila, kampera, motocikala najprivlacnija europska destinacija. Njezina veza sa Alpama je trajna.