Kroz iduća desetljeća, rasti će razina mora u svijetu. To izjavljuje Odbor za klimu Ujedinjenih naroda koji je izdao pesimistično upozorenje da je svijet blizu scenarija bez povratka po pitanju globalnog zagrijavanja, a da je za to „nedvosmisleno“ krivo čovječanstvo!
Predviđa se da će razina Jadranskog mora do 2100. godine narasti za otprilike 60 centimetara, ako se Zemlja nastavi zagrijavati ovim tempom!
Za 80 godina, rijeka Mirna će opet biti plovna do Ponte Portona.
Ponte Porton Most na rijeci Mirni raskrsnica je 15 kilometara od Buja, u općini Grožnjan.
Državni pravac (D 21) Pula–Trst prelazi rijeku Mirnu između Vižinade i Buja. Most je postojao već u rimsko doba, kad je preko Mirne prelazila Flavijevska cesta.
U novom vijeku Ponte Porton je bio krajnja točka do koje su uzvodno Mirnom dopirali veći brodovi. Luka se zvala Bastia!
Roba se na Ponte Portonu prekrcavala na manje brodice ili se upućivala zapregom cestama prema Bujama, Buzetu, Motovunu, Grožnjanu, Kostanjici, Završju, Livadama i Vižinadi.
Luka je za vrijeme Venecije, mletačke vlasti, bila vrlo važna i za izvoz drva iz državne Motovunske šume (nekada se zvala Šuma Svetog Marka, Bosco di San Marco), prijevoz kojeg je bio jedna od najtežih državnih poreznih obveza okolnoga stanovništva nazvana Karatada.


Na južnoj obali Mirne nalazila se kuća čuvara šume, koji je odgovarao izravno rašporskom kapetanu koji je stolovao u Buzetu, a na sjevernoj obali bila je gostionica (koja postoji i danas).
Jedan kilometar nizvodno, crkva je Blažene Djevice Marije »od Baštije«, izgrađena u XV.st., obnovljena 1610. i sačuvana do današnjih dana zahvaljujući tvrtki Vodoprivreda iz Antenala.
Ponte Porton je produžetkom nove ceste do Nove Vasi, odnosno Novigrada i danas ostao važna zapadno istarska točka gdje se dodiruje zona istarskog tartufa sa morem.
Možda tih 60 centimetara, Ponte Porton za pola stoljeća učini opet važnom lukom ili privezištem jahti s pogledom na Grožnjan i Motovun.
A što će se dogoditi sa Novigradom? Porečom i Umagom?
M.S.