Nekadašnje skladište soli Libertas u Kopru, biti će uskoro mjesto velike retrospektivne izložbe TOMOS, koja će se održati od sredine ožujka do sredine svibnja ove 2021. godine. Izložbu s brojnim učesnicima i sudionicima priprema Općina Koper.


Popularni mopedi, obilježili su pola stoljeća službe u bivšoj Jugoslaviji, a održali su se osamostaljenjem Slovenije i Hrvatske do nedavno, kao glavno transportno sredstvo pružanja nacionalnih poštarskih usluga obiju država. Slikovito rečeno, nema sela, naselja, kantuna u Istri, kamo kotač Tomosa nije bio, prošao ali i ostao. Tomos je bio i jedna od najpopularnijih jugoslavenskih tvornica automobila. Koparska tvrtka je u Joint ventureu s Citroënom (Cimos) proizvodila automobile 2CV (Spaček) i Dianu6, zaštitne znakove omladinske i alternativne kulture 60-ih i 70-ih. Također u istarskim tvrtkama Tomos-Cimos je s Francuzima proizvodio Citroën GS, omiljeni obiteljski auto srednje klase ranih 80-ih što smo mi u IstraGram.hr već predstavili:
Link: https://istragram.hr/istarski-citroen/
Općina Koper je ponosna na tvornicu Tomos, i s velikim interesom su se uključili u ovu izložbu. Uz Općinu Kopar, glavni organizatori su Udruga Associazione Tomos, Pokrajinski muzej Koper, Pomorski muzej Sergeja Mašera u Piranu, Fakultet za pomorstvo in promet, Obalne galerije Piran, Pokrajinski arhiv Koper, RTV Koper – Capodistria, Središnja knjižnica Srečka Vilhar De Koper i Avtomk.


Od 15. ožujka do 10. svibnja u nekadašnjem skladištu soli Libertas, bit će održana retrospektivna izložba Tomosove povijesti. Ulaz će biti besplatan, a izložba će biti podijeljena u šest cjelina koje će predstaviti utjecaj Tomosa na život u Kopru, na Primorskoj ali i u cijeloj Istri.
IstraGram.hr Vas poziva da u obliku kratke priče ili fotografije pomognete ovoj izložbi te potražite u svojim albumima ili se prisjetite vašeg prvog mopeda, bicikla s pomoćnim motorom ili motocikla. Tako pomažete u stvaranju ove izložbe koja podsjeća na generacije koje su vozile legendarne modele motora Tomos.
Vaše materijale nam možete poslati na mail: redakcija@istragram.hr
“Za izložbu Tomos”.
Mi ćemo sve Vaše primljene fotografije, uspomene proslijediti organizatorima ove vrijedne izložbe da ih uvrste u program.


TOMOS je kratica od Tovarna motornih koles Sežana, jer je prema planu trebala biti izgrađena u Sežani. Tvornica je utemeljena 1954. godine. Uz Kopar, jedan dio tvornice se izmješta u Buzet 1959. godine i to je početak djelatnosti proizvodnje dijelova i montaže u suradnji Tomosa i uskoro francuskog Citroena. 1971. godine izgrađena je hala I u Buzetu, a 1972. godine početak je proizvodnje automobilskih dijelova i montaže osobnih vozila pod novim imenom CIMOS. U Buzetu je dovršena hala II za proizvodnju kotača te automobilskih dijelova. 1974. godine u Buzetu se formira Cimos Koper OOUR Buzet te se hale popunjavaju proizvodnim linijama prenesenim iz Pariza, ujedno se gradi nova hala III. Tako je Buzet postao glavna “desna” ruka koparskom auto-moto sustavu.
U Kopru je 1970. napravljen i veliki motorkotač razreda 750, model Tomos Norton TN 750 Fastback. Modeli su u početku sličili motorima poznatog austrijskog Pucha, kasnije su proizvodili brojne motocikle izrađene vlastitim naporima, za komercijalne, rekreativne i športske namjene.


Svi se sjećamo legendarnih modela Colibri, Apn 4, Automatic, 14 TL, 15 SL, Electronic 90, BT, Apn 6 koji su vozili istarskim cestama, a ima ih i danas. Tomos Electronic 90 je u cijelosti početkom 70-ih godina bio razvijen vlastitim kapacitetima projektanata inženjera Kopra i Buzeta. On je danas legendarni vrijedni classic te koparske tvornice.
IstraGram.hr Vam predstavlja ovu izložbu o Tomosu, i poziva Vas, pišite nam, pošaljite fotografije Vašeg mopeda…
M.S.